Selected Publications
Journal Articles
Peer-Reviewed Articles
- Barysevich, A. & Lebel, M.-É. (Submitted for Publication). Implementation of the Experiential Dimension in French Second Language Learning in a Minority Context. Journal of Experiential Education. 15.
- Barysevich, A. (2023). Didactization of L2 French variation in a complex context. In CALL for all Languages – EUROCALL 2023 Short Paper (pp. 171-176). 15-18 August 2023, University of Iceland, Reykjavik. https://doi.org/10.4995/EuroCALL2023.2023.16982.
- Barysevich, A. et Costaris, C. (2021). Traducteurs automatiques neuronaux comme outil pédagogique : DeepL dans l’apprentissage de français L2/LE. Nouvelle Revue Synergies Canada, 14, 1-16. https://doi.org/10.7202/1084953ar.
- Barysevich, A. et Fortin-Choquette, R. (2021). Enseigner la poésie engagée de façon engageante : Instagram. Nouvelle Revue Synergies Canada, 14, 1-24. https://doi.org/10.7202/1084956ar.
- Barysevich, A. & Smeets, L. (2021). Fundamentals of Language and Language Learning: A Collaborative Initiative for the Implementation of a Common Online Training Component in the First-Year Language Curriculum [Scientific Report]. Nouvelle Revue Synergies Canada, 14, 1-18. https://doi.org/10.7202/1084959ar.
- Lebel, M.-E., Barysevich, A. et Viswanathan, U. (2018). Le groupe de discussion et le suivi des pairs : un outil pour transposer le CECR à la classe de langue seconde. The Canadian Modern Language Review/La Revue Canadienne des Langues vivantes, 74(4), 650-670. https://doi.org/10.3138/cmlr.2017-0025.
- Viswanathan, U., Lebel, M.- E. et Barysevich, A. (2018). Un dispositif pour promouvoir et soutenir l’authenticité des interactions en classe de langue seconde. Nouvelle Revue Synergies Canada, 11, 1-8.
- Lebel, M.-E., Viswanathan, U. et Barysevich, A. (2017). Interaction orale et production écrite : inférer pour mieux communiquer. Cahiers de praxématique, 68, 1-14. https://doi.org/10.4000/praxematique.4577.
- Barysevich, A., Lebel, M.-E. et Viswanathan, U. (2016). Stratégies de communication et de négociation du sens dans un cours de français à vocation universitaire: étude de cas. Cahiers de l’APLIUT, 35(1). https://doi.org/10.4000/apliut.5300.
- Barysevich, A. et Lebel, M.-E. (2016). Action, tâche, genres de texte et apprentissage expérientiel : l’Ecole de Toronto. Langues modernes, 3, 77-83.
- Barysevich, A. (2012). Lexical variation in contact language situation: Identity or social conditioning?. Proceedings of the XIVth International Conference on Methods in Dialectology, 57, 293-305.
Invited Articles (Non-Refereed)
- Barysevich, A. (2021). Du présentiel à la distance, de la salle de classe en ligne : Repenser l’enseignement-apprentissage des langues dans un nouvel environnement. Nouvelle Revue Synergies Canada, 14.
- Barysevich, A., Arroyas, F., & Irvine, M. (2023). Introduction. Perspectives sociolinguistiques variationnistes du français en situation de contact des langues: Mélanges en hommage à Alain Thomas. Nouvelle Revue Synergies Canada, 17.
Reviews
Book Reviews
- Barysevich, A. & Asahi, Y. (2012). [Review of the book Review on the Fourteenth International Conference on Methods in Dialectology]. Dialectologia, 8.
- Barysevich, A. et Heap, D. (2010). [Compte rendu du livre Les Lectures de l’Atlas linguistique de la France de Gilliéron et Edmont. Du temps à l’espace]. Dialectologia, 1.
- Reviewer for the book Interrogating Race and Racism in Postsecondary Classrooms (2023)
- Chapters reviewed: 1
Application Assessment Reviews
- Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC)
- Committee Member
- Chair
- Fonds de recherche du Québec – Société et culture (FRQSC)
- Committee Member, Society & Culture 11A: Langues et linguistique – Traduction
- Committee Member, Society & Culture 11B: Langues et linguistique – Traduction
- SSHRC Doctoral Fellowships Competition
- Committee Member
- Committee Member
Editorial Activities
Nouvelle Revue Synergies Canada
- Invited Editor (2024-2025) At the interface of research and practice: insights into language didactics / À la croisée de la recherche et de la pratique : regards sur la didactique des langues
- Invited Editor (2022-2023) Perspectives sociolinguistiques variationnistes du français en situation de contact des langues
- Invited Editor (2020-2021) Du présentiel à la distance : repenser l’apprentissage des langues dans un nouvel environnement / From in-person to distance: Rethinking language learning in a new environment
Other Editorial Work
- Co-Editor (2012-2013) Proceedings from the XIVth International Conference on Methods in Dialectology
Selected Presentations
- (2024). Faire place à la justice sociale en salle de classe de FLS/Bringing social justice into the FSL classroom. Conference for French as a Second Language (FSL) Teachers, London, Canada [Invited Keynote Presentation]
- (2023). Didactization of L2 French variation in a complex context. EUROCALL, Rekjavik, Iceland
- (2022). Favoriser la conscience linguistique: les apports de la linguistique à la didactique des langues (Promoting linguistic awareness: the contributions of linguistics to language didactics). Journée de Formation FFLCH USP, Sao-Paolo, Brazil [Invited Keynote Presentation]
- (2021). Research Methods in Applied Linguistics. EURO/FREN/LACS*6000 Research Methods Seminar, Guelph, Canada [Invited Keynote Presentation]
- (2021). Enseignement stratégique de L2/LE : la neuroscience et la psychologie en sont au service. Second Language Pedagogies Conference (SLPC#9), Montreal, Canada
- (2021). Shaping Futures for Modern Languages in Higher Education – Innovative Language Teaching and Learning at University. InnoConf21, University of Reading (Berkshire), United Kingdom
- Co-Authors: Liz Smeets, Enrica Aurora Cominetti, Pilar Rodriguez
- (2020). Research Methods in Variationist Linguistics. EURO/FREN/LACS*6000 Research Methods Seminar, Guelph, Canada [Invited Keynote Presentation]
- (2020). Faut-il intégrer les compétences plurilingue et interculturelle en salle de classe de FLS en milieu francophone minoritaire ? Canadian Association of Applied Linguistics, London, Canada
- (2020). Le groupe de discussion et le suivi des pairs dans la classe de FLS/FLE : un outil didactique pour former un acteur social et actif. World Congress, FIPE, Neubel, Tunisia
- (2019). XXI Century Foreign Language Learner, Teacher & Researcher. Meet the New Researcher Talk Series, Guelph, Canada [Invited Keynote Presentation]
- (2019). Building Research in Linguistics and Second Language Pedagogies. EURO/FREN/LACS*6000 Research Methods Seminar, Guelph, Canada [Invited Keynote Presentation]